ზეპირი გამოსვლა/პრეზენტაციის შეფასების სქემა:
ქულათა
მაქსიმალური რაოდენობა 10
კრიტერიუმი
|
დაბალი
|
საშუალო
|
მაღალი
|
იცავს დროის ლიმიტს
|
|||
იცავს პირობის შინაარსობრივ მოთხოვნებს (მოსაზრება, არგუმენტები, დასკვნა)
|
0
|
0,5
|
1
|
კომუნიკაციური უნარ-ჩვევები
|
0
|
0,5
|
1
|
მსჯელობისას იყენებს სათანადო სინტაქსურ კონსტრუქციებს;
|
0
|
1
|
2
|
მოჰყავს ადეკვატური არგუმენტები და მაგალითები
გამოაქვს ადეკვატური დასკვნა
|
0
|
1
|
2
|
მეტყველებს გასაგებად, სალიტერატურო ენის ნორმების დაცვით,
|
0
|
0,5
|
1
|
ებიყენებს მსჯელობითი ტექსტისათვის დამახასიათებელ ენობრივ-გრამატიკულ ფორმებსა და ენობრივ კონსტრუქცის
|
0
|
0,5
|
1
|
აქვს
საინტერესო მოსაზრებები, მოჰყავს ორიგინალური არგუმენტები, მაგალითები
|
0
|
0,5
|
1
|
ჯგუფური მუშაობის შეფასების სქემა
კრიტერიუმები |
I ჯგუფი
|
II ჯგუფი
|
III ჯგუფი
|
ჯგუფის წევრები ურთიერთობისას იყენებენ თავაზიანი მიმართვის ფორმებს.
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
სტრატეგია - " ვიცი - მინდა ვიცოდე - გავიგე "
ვიცი
|
მინდა ვიცოდე
|
გავიგე
|
|
1.
|
|||
2.
|
|||
3.
|
|||
4.
|
|||
5.
|
|||
6.
|
ჯგუფური
მუშაობის შეფასების სქემა
კრიტერიუმები |
I ჯგუფი
|
II ჯგუფი
|
III ჯგუფი
|
ჯგუფის წევრები ურთიერთობისას იყენებენ თავაზიანი მიმართვის ფორმებს.
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
დისკუსიის შეფასების რუბრიკა
მკაფიოდ და გასაგებად
აყალიბებს აზრს
|
2
|
მსჯელობს
არგუმენტირებულად
|
2
|
აკეთებს დასკვნებს
|
2
|
იყენებს არავერბალური
კომუნიკაციის ფორმებს (თვალით,ჟესტებით, ხმით)
|
2
|
კორექტულია ოპონენტის
მიმართ, ისმენს და კონსტრუქციულად პასუხობს განსხვავებულ აზრს
|
2
|
ექსპერიმენტის შეფასების რუბრიკა
განსაზღვრავს კვლევის
მიზანს
|
2
|
ატარებს/გეგმავს
ექსპერიმენტს
|
1
|
გამოთქვამს შედეგის
ვარაუდს
|
1
|
აღწერს კვლევის
მიმდინარეობას, ეტაპებს
|
1
|
აღრიცხავს და აანალიზებს
მონაცემებს
|
2
|
მსჯელობს ექსპერიმენტის
შედეგზე, აკეთებს დასკვნებს
|
2
|
იცავს უსაფრთხოების
ნორმებს
|
1
|
ინფორმაციის მოძიების შეფასების რუბრიკა
მოძიებული მასალა
შეესაბამება საკითხს/თემას
|
3
|
გამოყენებულია
მრავალფეროვანი საიფორმაციო წყარო/საშუალება
|
3
|
მოპოვებული ინფორმაცია
ორგანიზებულია
|
4
|
დამოუკიდებელი სამუშაოს შეფასების რუბრიკა
იცავს დროის ლიმიტს
|
1
|
კითხვებზე პასუხი
ადექვატურია/ნაპოვნია პრობლემის გადაჭრის მართებული გზა
|
3
|
სიზუსტით აღწევს დასახულ
მიზანს
|
4
|
იცავს წერის კულტურას
|
2
|
წერითი
საშინაო დავალების შეფასების რუბრიკა
დავალებას წარმოადგენს
განსაზღვრულ ვადებში
|
1
|
დავალება სრულყოფილია
|
3
|
სიზუსტით აღწევს დასახულ
მიზანს
|
4
|
იცავს წერის კულტურას
|
2
|
ტექსტზე მუშაობის შეფასების რუბრიკა
ტექსტში ახარისხებს
ინფორმაციას
|
2
|
ამოიწერს/მონიშნავს და
განმარტავს მთავარ სიტყვებს/ცნებებს
|
3
|
ტექსტის დასამუშავებლად
და გასააზრებლად იყენებს სქემებს, დიაგრამბს, აზრობრივ რუკებს
|
3
|
მსჯელობს და აკეთებს
შესაბამის დასკვნებს
|
4
|
რეფერატის შეფასების რუბრიკა
აყალიბებს ძირითად
პრობლემას
|
1
|
საზღვრავს თემის მიზანს
|
1
|
მოიპოვებს და იყენებს
დამხმარე მასალას/ ლიტერატურას/ილუსტრაციას
|
2
|
აფასებს სხვადასხვა
წყაროში გადმოცემულ თვალსაზრისებს
|
1
|
გამოხატავს საკუთარ აზრს
და ამყარებს არგუმენტებით
|
2
|
აკეთებს დასკვნას
|
2
|
წერს შესაბამის ფორმატში
|
1
|
ჯგუფური მუშაობის შეფასების რუბრიკა
ჯგუფის ყველა წევრი
ჩართულია
|
1
|
ჯგუფის წევრები უსმენე
ერთმანეთს
|
2
|
ჯგუფის წევრები
თანამშრომლობენ (აზრის გამოხატვის თანაბარი პირობები)
|
2
|
ჯგუფი პრეზენტაციისას
წარმოადგენს მთავარ იდეას, აკეთებს დასკვნებს
|
2
|
ჯგუფი პასუხობს შეკითხვებს
|
2
|
ჯგუფი იცავს დროის
ლიმიტს
|
1
|
მსჯელობა
სასწავლო უნარები
|
1-4
|
5-6-
|
7-8
|
-9-10
|
თემისა და პრობლემის განსაზღვრა
|
ვერ საზღვრავს კონკრეტულ თემატიკას და პრობლემას
|
დახმარების საშუალებით შეუძლია რამდენადმე
მიუახლოვდეს სამიზნე თემას
|
არასრულფასოვნად აყალიბებს თემატიკასა და პრობლემას
|
საზღვრავს მიზანს, მსჯელობს პრობლემაზე, მოჰყავს
არგუმენტები
|
ანალოგიებისა და ლიტერატურული პარალელების განსაზღვრა
|
არ შეუძლია ანალოგიებისა და ლიტერატუტული პარალელების
ამოცნობა
|
დახმარების შედეგად ამოიცნობს
ლიტ.პარალელებს
|
შეუძლია დამოუკიდებლად განსაზღვროს ანალოგიური თემები
და იდეები, მოჰყავს მაგალითები
|
მასალა კარგად აქვს მომზადებული, შეუძლია მაგალითებისა
და ლიტერატურული პარალელების შესახებ მსჯელობა და სათანადო დასკვნების გამოტანა
|
ტექსტის მხატვრული გააზრება
|
არ იცნობს ტროპის სახეობებს, ვერ არკვევს ლიტ-ის
მხატვრულ ფუნქციას
|
მითითების მიხედვით ცდილობს, ამოიცნოს რომელიმე
მხატვრული სახე, შეუძლია პეიზაჟისა და ეპითეტის ამოცნობა
|
შეუძლია ძირითად მხატვრულ საშუალებათა იდენტიფიცირება
|
მსჯელობს ტროპის სახეობათა თავისებურებაზე,
არკვევს მათ მხატვრულ ფუნქციას
|
პრეზენტაცია
|
თემას ვერ წარმოადგენს ნათლად და გასაგებად, კითხვებზე
ვერ პასუხობს ადეკვატურად
|
ინფორმაციას ფლობს, მაგრამ უჭირს მისი დალაგება,
ლოგიკურად გადმოცემა
|
შეუძლია გეგმის მიხედვით წარმოადგინოს
საპრეზენტაციო საკითხი, ვერ იცავს დროის ლიმიტს.
|
შესავალი საინტერესოა,ავლენს შემოქმედებით უნარს,
დაცულია ლოგიკური ჯაჭვი, გამართულია ტემბრი, იცავს დროის ლიმიტი
|
წინად.კონსტრუირება
|
არ შეუძლია წინადადების მიზნობრივად კონსტრუირება,
უჭირს სათქმელის გადმოცემა
|
აგებს მარტივ კონსტრუქციებს, მაგრამ უშვებს სინტაქსურ
და სტილურ შეცდომებს
|
ფლობს სინტაქსური სინონიმიკის ელემენტებს, სტილი
გამართულია
|
შესაბამისად იყენებს წინადადების ტიპებს შინაარსისა და
აგებულების მიხედვით, არჩევს თემის შესაბამის სტილს, გააჩნია ორიგინალური
თხრობისა და მეტყველების მანერა
|
ისტ-ის მიზნობრივი გამოყენება
|
არ ფლობს კომპიუტერზე მუშაობის ძირითად პრინციპებს
|
დახმარებით შეუძლია მითითების მიხედვით
შესაბამისი პროგრამის გამოყენება
|
იცის საოფისე პროგრამები, შეუძლია მათი
დანიშნულებისამებრ გამოყენება დავალების შესრულებისას
|
სრულყოფილად ფლობს ისტ-ის გამოყენების
ტექნიკას, შეუძლია შექმნას სასწავლო და დამხმარე მასალები
|
გაკვეთილში ჩართულობა
ქულები და
კრიტერიუმები
|
9–10
|
7–8
|
4–5–6
|
1–2–3
|
აქტიური
მონაწილეობა
|
ყოველთვის
მონაწილეობს და ხშირად წარმართავს კიდეც საკლასო მსჯელობას
|
ყოველთვის
მონაწილეობს
|
ხშირად
მონაწილეობს
|
იშვიათად ან
საერთოდ არ მონაწილეობს
|
გამართული
და სწორი მეტყველება
|
გამართულად
მეტყველებს, აქვს მდიდარი ლექსიკა და შემოქმედებითად იყენებს
ენობრივ–გამომსახველობით საშუალებებს
|
გამართულად
მეტყველებს და იყენებს მართებულ სინტაქსურ და გრამატიკულ კონსტრუქციებს
|
იცავს
მართლმეტყველების ელემენტარულ წესებს. მეტ–ნაკლებად გამართულად საუბრობს
|
არ იცავს
მართლმეტყველების ელემენტარულ წესებს
|
საკუთარი
აზრის დასაბუთებულად წარმოდგენა
|
ყოველთვის
დამაჯერებლად და არგუმენტირებულად წარმოადგენს თავის მოსაზრებას
|
თითქმის
ყოველთვის ასაბუთებს საკუთარ მოსაზრებას
|
სირად
ახერხებს საკუთარი აზრის დასაბუთებას
|
უჭირს
გამართულად საუბარი, ხშირად ვერ ასაბუთებს საკუთარ აზრს
|
სხვისი
აზრის პატივისცემის დემონსტრირება
|
უსმენს
სხვებს და საკუთარ მოსაზრებას გამოთქვამს მოსმენილზე დაყრდნობით. კორექტულია და
ამჟღავნებს სხვისი აზრის მიმართ პატივისცემას
|
უსმენს
სხვებს და საკუთარ მოსაზრებას გამოთქვამს მოსმენილზე დაყრდნობით.
|
უსმენს
სხვებს და აცდის საუბრის დამთავრებას
|
არ უსმენს
სხვებს
და არ
აცდის საუბრის დამთავრებას
|
შეფასების კომპონენტები ქართულ ენასა და ლიტერატურაში
საშინაო და საკლასო დავალებათა კომპონენტები
შეიძლება შეფასდეს შემდეგი ცოდნა და უნარ-ჩვევები:
· სხვადასხვა სახის მხატვრული და არამხატვრული ტექსტების მრავალმხრივი გააზრება-გაანალიზება და შეფასება;
· ტექსტების ინტერპრეტირება;
· ტექსტების შედარებითი ანალიზი;
· თხრობა;
· მსჯელობა;
· სხვადასხვა სახის ტექსტების შედგენა-შეთხზვა;
· ზეპირი გამოსვლა/პრეზენტაცია;
· გამომხატველობითი კითხვა;
· გრამატიკული და ლექსიკური ცოდნა;
· მართლწერა;
· შემოქმედებითობა;
- სასწავლო სტრატეგიების (კითხვის, წერის, მოსმენის, ზეპირმეტყველების) გააზრებულად გამოყენება;
- მხატვრული ხერხების ცოდნა;
- ენობრივ-გამომსახველობითი საშუალებების ამოცნობა და გაანალიზება;
- ძირითადი ლიტერატურული მიმდინარეობების მახასიათებლები და სხვა.
სასიცოცხლო უნარ-ჩვევები:
· შემოქმედებითობა;
· თანამშრომლობა (მეწყვილესთან, ჯგუფის წევრებთან);
· სტრატეგიების გააზრებულად გამოყენება სასწავლო საქმიანობის ხელშეწყობის მიზნით;
· სასწავლო აქტივობებში მონაწილეობის ხარისხი.
უნარ-ჩვევები ფასდება შემდეგი დავალებებით:
- დასმულ კითხვებზე პასუხის გაცემა;
- სხვადასხვა ტიპის გრამატიკული და ლექსიკური სავარჯიშოები;
- დისკუსიის მოწყობა პრობლემურ საკითხთან დაკავშირებით;
- თხზულების, ესეის, რეფერატის შედგენა;
- ინდივიდუალური ან ჯგუფური პრეზენტაციის მომზადება;
- სხვადასხვა ტიპის საკითხავი და მოსასმენი ამოცანების გადაჭრა;
- სხვადასხვა ტიპის ზეპირი აქტივობის შესრულება დამოუკიდებლად, მეწყვილესთან ერთად ან ჯგუფურად;
- სხვადასხვა ტიპის ტექსტის შექმნა დამოუკიდებლად, მეწყვილესთან ერთად ან ჯგუფურად;
- პროექტის განხორციელება.
შენიშვნა: დაწყებით კლასებში განსაკუთრებული ყურადღება უნდა მიექცესშემდეგ უნარ-ჩვევებს:
- ხმამაღალი კითხვა;
- ჩუმი კითხვა (მარტივი საკითხავი ამოცანების დამოუკიდებლად გადაჭრა);
- გამოწერა;
- გადაწერა;
- კარნახით წერა;
- წარმოსახვის უნარი;
- ეპიზოდების თხრობა;
- შინაარსის ვრცლად და მოკლედ გადმოცემა;
- შინაარსის გადმოცემა საკვანძო სიტყვებზე დაყრდნობით.
შემაჯამებელი დავალებების კომპონენტი
შემაჯამებელი დავალების კომპონენტი უკავშირდება სწავლა-სწავლების შედეგს. ამ კომპონენტში უნდა შეფასდეს ერთი სასწავლო მონაკვეთის (თემა, თავი, პარაგრაფი, საკითხი) შესწავლა-დამუშავების შედეგად მიღწეული შედეგები. კონკრეტული სასწავლო ერთეულის დასრულებისას მოსწავლემ უნდა შეძლოს ქართული ენისა და ლიტერატურის სტანდარტით განსაზღვრული ცოდნისა და უნარ-ჩვევების წარმოჩენა. შესაბამისად, შემაჯამებელი დავალებები უნდა ამოწმებდეს ქართული ენისა და ლიტერატურის სტანდარტით განსაზღვრულ შედეგებს.
შემაჯამებელ დავალებათა ტიპები:
სტანდარტის მოთხოვნათა შესასრულებლად რეკომენდებულია შემაჯამებელ დავალებათა მრავალი ფორმის გამოყენება. ქართულ ენასა და ლიტერატურაში შესაძლებელია შემდეგი ტიპის შემაჯამებელი დავალებების გამოყენება:
- მხატვრული/არამხატვრული ტექსტის გაგება-გააზრება;
- სტანდარტით განსაზღვრული სხვადასხვა სახის ტექსტების შედგენა;
· არგუმენტირებული მსჯელობა კონკრეტული საკითხის/თემის შესახებ;
· ზეპირი მოხსენების წარმოდგენა;
· ესეის შედგენა;
· პრობლემური საკითხის წარმოდგენა იმიტირებული სიტუაციის (მინისპექტაკლის, როლური თამაშის და სხვ.) საშუალებით;
· გამომეტყველებითი კითხვა (ინდივიდუალური ან გუნდური);
· ლიტერატურული სალონი;
· ზეპირი გამოსვლის აუდიო ან აუდიოვიზუალური ჩანაწერის მოსმენა და შეფასება;
· სხვა.
მოთხოვნები, რომლებსაც უნდა აკმაყოფილებდეს შემაჯამებელი დავალებები:
- დავალების თითოეულ ტიპს უნდა ახლდეს შეფასების ზოგადი რუბრიკა (თუ რეცეფციული /გაგება-გააზრება/ დავალებაა, მაშინ შეფასების სქემა უნდა ახლდეს თითოეულ ტესტურ კითხვას);
- ზოგადი რუბრიკა უნდა დაზუსტდეს კონკრეტული დავალების, პირობისა და განვლილი მასალის გათვალისწინებით;
- 10 ქულა უნდა გადანაწილდეს რუბრიკაში შემავალ კრიტერიუმებზე;
- მითითებული უნდა იყოს სტანდარტის ის შედეგები, რომელთა შემოწმებასაც ემსახურება შემაჯამებელი დავალება.
ზოგადი რუბრიკის ნიმუში
შეფასების ზოგადი რუბრიკა ზეპირი შემაჯამებელი დავალებებისათვის:
· პირობასთან შესაბამისობა;
· კომუნიკაციური უნარ-ჩვევები;
· ენობრივი უნარ-ჩვევები;
· შემოქმედებითი უნარ-ჩვევები.
კონკრეტული რუბრიკის ნიმუში
ნიმუში 1. შემაჯამებელი დავალება ზეპირმეტყველებაში
დავალების პირობა:
გაეცანით მოცემულ თვალსაზრისს და მოამზადეთ ზეპირი გამოსვლა, რომელშიც:
ა) წარმოადგენთ თქვენს მოსაზრებას ამ თვალსაზრისთანდაკავშირებით;
ბ) მოიყვანთ არგუმენტებსა და მაგალითებს თქვენი მოსაზრების დასამტკი-ცებლად;
გ) გამოიტანთ დასკვნას/დასკვნებს.
ზეპირი მოხსენების მაქსიმალური დროა 5 წუთი.
ქულები
| |
პირობასთან შესაბამისობა
| |
იცავს დროის ლიმიტს
|
0 - 1
|
იცავს პირობის შინაარსობრივ მოთხოვნებს (მოსაზრება, არგუმენტები, დასკვნა)
|
0 - 0, 5 - 1
|
კომუნიკაციური უნარ-ჩვევები
| |
გასაგებად აყალიბებს მოსაზრებას და თანამიმდევრულად ავითარებს მას
|
0 – 1- 2
|
მოჰყავს ადეკვატური არგუმენტები და მაგალითები
|
0 - 1- 2
|
გამოაქვს ადეკვატური დასკვნა
|
0 - 1
|
ენობრივი უნარ-ჩვევები
| |
ადეკვატურად იყენებს ზეპირი მსჯელობისათვის დამახასიათებელ არავერბალურ საშუალებებს (მაგ., ჟესტიკულაციას, ინტერვალს საუბარში, ხმის სხვადასხვა დონეს და ა.შ.)
| 0-1 |
იყენებს მსჯელობითი ტექსტისათვის დამახასიათებელ ენობრივ-გრამატიკულ ფორმებსა და ენობრივ კონსტრუქციებს (მაგ. განკერძოებულ სიტყვებს, გამოთქმებს, ჩართულს, პირობით-შედეგობით კონსტრუქციას და ა.შ.)
|
0 - 1
|
შემოქმედებითი უნარ-ჩვევები
| |
აქვს საინტერესო მოსაზრებები, მოჰყავს ორიგინალური არგუმენტები, მაგალითები
|
0 - 1
|
ქულათა მაქსიმალური რაოდენობაა 10
(ქულები მრგვალდება მთელის სიზუსტით)
|
Комментариев нет:
Добавлять новые комментарии запрещено.