სადამრიგებლო პროგრამა

სამოდელო გაკვეთილი

                                                                                      გაკვეთილის გეგმა

ნოზაძე მარინე----------57001013678

საგანი----------------------ქართული ენა და ლიტერატურა

საშუალო საფეხური-------------მე-11 კლასი

მოსწავლეთა რაოდენობა------17

თემა------------------------ვაჟა-ფშაველაალუდა ქეთელაური“—„ცუდას რად უნდა მტერობა ,
                                                                                                                  კარგია მუდამ მტრიანი.’  (I-II თავი)
მიზანი------------------              მოსწავლემ შეძლოს ტექსტის  წაკითხვა, გაგება და ანალიზი
·         ტექსტის მთავარ იდეის  განსაზღვრა;
·         პერსონაჟთა სახის გამოკვეთა, მხატვრულ-გამომსახველობითი ხერხების გამოყოფა;
·         ავლებს პარალელს;
·          მონაწილეობს დისკუსიაში, მსჯელობს, არგუმენტირებულად  გამოიტანს ადეკვატურ დასკვნებს,


ქართ. XI. 1. მოსწავლეს  შეუძლია საჯარო მოხსენების წარმოდგენა (ზეპირი გამოსვლა)  კონკრეტული აუდიტორიის წინაშე კონკრეტული მიზნით.
●    ქართ. XI.5   საუბრობს  კონკრეტული თემის სპეციფიკის შესაბამისი ცნებებით, ტერმინებით, ფრაზებით, რომლებიც თავადაც კარგად აქვს გააზრებული და სხვებსაც აგებინებს(აზუსტებს, განმარტავს, .);
●    ქართ. XI .7  საკუთარი მოსაზრების გასამყარებლად იყენებს ციტატებს.
●     ქართ. XI.9  აანალიზებს კონკრეტული ეპოქის დამახასიათებელ
ნიშნებს და მათს გავლენას ლიტერატურულ ნაწარმოებშიასახული პრობლემის გადაჭრის გზებზე; განიხილავს პერსონაჟის ხასიათს, ქცევის მოტივს, ღირებულებებსა და ფასეულობებს ;

N
აქტივობის აღწერა
განოყენებული მეთოდი
კლასის ორგანიზების
ფორმა
სასწავლო რესურსი
დრო
1
·         მასწავლებელი ესალმება კლასს, აგვარებს საორგანიზაციო საკითხებს.
·         აცნობს გაკვეთილის მიზნებს
·         თუ რა მეთოდებს და რესურსებს გამიყენებს მიზნის მისაღწევად
·         რა შედეგს ელის გაკვეთილის ბოლოს
·         შეფასების ფორმებს
·         მიზნის მისაღწევად
·         რა შედეგს ელის გაკვეთილის ბოლოს
·         შეფასების ფორმებს

პროექტორით ეკრანზე აჩვენებს წარმოდგენილ აქტივობას ,რომ ვიზუალურმა მასალამ გაუადვილოს აღქმა.  კედელზეც გაკრულია შეფასების რუბრიკა
მთელ კლასთან მუშაობა
დაფა ცარცი რუკა
1წთ
2
I ფაზა- მასწავლებელი მოკლედ მიმოიხილავს ვაჟა-ფშაველას შემოქმედებას. შემდეგ მოსწავლეთა მოტივაციის მიზნით მასწავლებელი მოსწავლეებს უსვამს რამდენიმე კითხვას:
1.რომელ ტრადიციებს იცნობთ?
(მასწავლებელი ავსებს ასოვიაციურ რუკას)
2.ტრადიციაზე შეიძლება თუ არა განვითარდეს კონფლიქტი?
3.როგორ გესმით:  „ცუდას რად უნდა მტერობა, კარგია მუდამ მტრიანი“
მინი-ლექცია
კითხვა-პასუხი
მუშაობა მთელ კლასთან
წინარე ცოდნა
1წთ
2
·         II ფაზა---მასწავლებელი გადადის გაკვეთილის ძირითად   ნაწილზე ,გაკვეთილის ლოგოს
„ცუდას რად უდა მტერობა,
კარგია მუდამ მთრიანი“
კლასი წინასწარ დაყოფილია ჯგუფებად.I-II თავს ყოფს მონაკვეთებად და თითოეულ ჯგუფს აძლევს დავალებას და ინსტრუქციას, ურთიერთსწავლების მეთოდით დაამუშაონ ტექსტი. მეტაკოგნიტური უნარების განვითარების მიზნით ჯგუფის თითოეულ წევრს, ინდივიდუალური შესაძლებლობების გათვალისწინებით, აძლევს მისთვის დალევად აქტივობას (პესონაჟთა სახეები, დიალექტური ფორმები, გეოგრაფიული სახელები, მხატვრული ხერხების შემგროვებელი,
ჯგუფური
ჯგუფებში
მუშაობა
ფორმატი.
მარკერი
10წთ

3

მოსწავლეები მუშაობენ ჯგუფებში, ამზადებენ პრეზენტაციას, ირჩევენ პრეზენტატორებს და კლასს წარუდგენენ ნამუშევარს.



მინი-პრეზენტაცია




















ჯგუფის ნაშრომს ინდივიდუალურად წარმოადგენს მოსწავლე

















დაფა, ფლირჩარტი,
ჯგუფის ნაშრომი
























6წთ

























4
მასწავლებელი აძლევს დამატებით შეკითხვას  ჯფგუფებს:
1.რა ამბავი მოიტანა შიკრიკმა შატილში?
2.როგორ ახასიათებს ავტორი ალუდას?დაასახელეთ ეპითეტი,რომელიც ალუდას მიემართება.
რა მხატვრული ხერხით წარმოგვიდგინა ავტორმა ქისტები?
4.ცხოვრების როგორი წესი განაპირობებს ადამიანის ღირსეულობას?
5.რაზე მეტყველებს ის ფაქტი,რომ ალუდა მარტო დაედევნა მუცალს?
6.როგორ მიმართავენ ერთმანეთს ალუდა და მუცალი?თქვენი აზრით,რაზე მიუთითებს ამგვარი მიმართვა?
7.აღიარა თუ არა მუცალმა ალუდას ღირსება და როგორ?
8.როგორი პატივი მიაგო ალუდამ  მოკლულ მუცალს?
რისი სიმბოლური სახეა ყორანი?
8.რა არის ქავი? როგორ გესმით ნუმც ხარობს ქავის კარიო?
რის სიმბოლოა იმედას ქავი?
9.რა მოყვა შედეგად ალუდას საქციელს?
10.თქვენი აზრით, რატომ დაივიწყა თემმა ალუდას ქმედებები?
11.ალუდას ყავს თანამოაზრე თემში თუ მარტოა?


კითხვა-პასუხი
მთელი კლასი
ტექსტი,მოსწავლე,
მასწავლებელი

7წთ
5
პერსონაჟtთა სახის უკეთ გააზრების მიზნით მასწავლებელი მოსწავლეებს პროექტორით აჩვენებს ინტერნეტრესურს-ფილმი „ვედრება“
1)რომელი ეპიზოდია წარმოდგენილი,
2)რა გრძნობა  გაგიჩდათ ამ მონაკვეთის ნახვის შემდეგ?
ვიდეომასალის წარმოდგენა
მუშაობა მთელ კლასთან
ინტერნეტ რესურსი,
ნოუთბუქი,
პროექტორი, ეკრანი
5წთ
6
ვინაიდან მოსწავლეებმა გამოკვეთეს პრობლემა მასწავლებელი მოსწავლეებს აძლევს სადისკუსიო თემას: ორი სიმართლე
ალუდა თუ თემი?

დისკუსია
მთელი კლასი

5წთ
7
მასწავლებელი მოსწავლეებთან ერთად აჯამებს გაკვეთილს და მოსწავლეებს სთხოვს უპასუხონ მასწავლებლის მიერ მომზადებულ კითხვებს,რომელიც ცხრილის სახითაა წარმოდგენილი.(დანართი1
                                                დანართი2)
კოგნიტურ სქემებზე მუშაობა
მთელი კლასი
ფორმატი.
მარკერი

3წთ

მასწავლებელი მოსწავლეებს აფასებს შეფასების რუბრიკის მიხედვით. აძლევს განმავითარებელ და განმსაზღვრელ შეფასებას. დაკვირვების დღიური
დაკვირვება საკუთარ და სხვათა აზროვნების პროცესზე
მუშაობა მთელ კლასთან
შეფასების რუბრიკა,
4წთ

·          საშინაო დავალება:
·         მიღებული ცოდნის განმტკიცების მიზნით კიდევ ერთხელ ყურადღებით წაიკითხონ I-II თავი
·         I თავის მოხედვით დაწერონ  თხზულება შემდეგი მითითების მიხედვით  იმსჯელეთ
·         იმსჯელეთ, ალუდას ქცევის მოტივზე;
·         იმსჯელეთ, მხატვრულ ხერხებსა  და საშუალებებზე;
თქვენი პიროვნული დამოკიდებულება.
ინსტრუქტაჟი, ვერბალური ახსნა.
  მუშაობა მთელ კლასთან

3წთ








გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები

მოსწავლე
·         შეძლებს  ტექსტის სწორად წაკითხვას და ანალიზს
·         განსაზღვრავს ტექსტის მთავარ იდეას
·         იმსჯელებს მხატვრულ-გამომსახველობით ხერხებსა და მათ ფუნქციაზე ტექსტში
·         განსაზღვრავს ავტორის ხედვის კუთხეს, რაც განაპირობებს ამბის ინტერპრეტაციას
·         იმსჯელებს არგუმენტირებულად, გამოიტანს ადეკვატურ დასკვნებს
·         გაავლებს  პარალელს
·         გამოიყენებს კითხვის სხვადასხვა სტრატეგიებს( მარკირების ხერხები, მოინიშნავს ან ამოწერს კონცეპტუალური თუ ფაქტობრივი თვალსაზრისით მნიშვნელოვან ციტატებს, გააკეთებს კომენტარს, მოახდენს პერიფრაზირებას, შეგნებული კითხვის უნარის გასავითარებლად გამოიყენებს ურთიერთ სწავლების მეთოდს)


დანართი N 1
ტექსტი
მოვლენა #1 
მოვლენა #2 
მოვლენა #3 
მოვლენა #4
შედეგი
„ალუდა ქეთელაური“








დანართი N 2


რა ვიცოდი
         რა გავიგე
რა მინდა გავიგო















თარიღი:  20.02.2018  წელი
ხელმოწერა : 



საგაკვეთილო პროცესში ჩართულობის რუბრიკა
კრიტერიუმები
9-10 ქულა
7-8 ქულა
5-6 ქულა
1-4 ქულა
მსჯელობაში მონაწილეობა
აქტიურად მონაწილეობს და ხშირად წარმართავს კიდეც საკლასო მსჯელობას
ყოველთვის მონაწილეობს საკლასო მსჯელობაში
ხშირად მონაწილეობს საკლასო მსჯელობაში
იშვიათად ან საერთოდ არ მონაწილეობს საკლასო მსჯელობაში
სათქმელის ლოგიკურად და ნათლად გადმოცემა
სათქმელს გადმოსცემს ნათლად და ლოგიკურად ;საკითხს აშუქებს ამომწურავად და თანმიმდევრულად
სათქმელს გადმოსცემს ნათლად ;საკითხს აშუქებს თანმიმდევრულად
საკითხს გადმოსცემს გასაგებად,თუმცა ხარვეზებით
უჭირს სათქმელის ნათლად და გასაგებად გადმოცემა
საკუთარი აზრის დასაბუთებულად წარმოდგენა
ყოველთვის არგუმენტირებულად და დამაჯერებლად წარმოადგენს საკუთარ მოსაზრებას
თითქმის ყოველთვის დამაჯერებლად წარმოადგენს საკუთარ მოსაზრებას
ახერხებს საკუთარი მოსაზრების წარმოდგენას
იშვიათად ან  ვერ ახერხებს საკუთარი მოსაზრების წარმოდგენას
ტექსტზე მუშაობა
ტექსტში ახარისხებს ინფორმაციას; ამოიწერს და განმარტავს კონცეპტუალურ წინადადებებს; ქმნის აზრობრივ რუკებს
ტექსტში ახარისხებს ინფორმაციას; ამოიწერს  კონცეპტუალურ წინადადებებს; ქმნის აზრობრივ რუკებს
დახმარების გარეშე ვერ ახარისხებს ინფორმაციას
უჭირს ან ვერ ახარისხებს ინფორმაციას
სხვისი აზრის მიმართ პატივისცემის დემონსტრირება
კორექტულად გამოხატავს სხვისი აზრის პატივისცემას მაშინაც კი, როცა არ ეთანხმება მას
გამოხატავს სხვისი აზრის პატივისცემას
უსმენს სხვებს და აცდის საუბრის დამთავრებას
არ უსმენს სხვებს და არც საკუთარ აზრს გამოხატავს


მსჯელობის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმები
9-10
7-8
5-6
1-4
თემისა და პრობლემის განსაზღვრა
სწორად განსაზღვრავს თემას და მიზანს; მსჯელობს პრობლემაზე; მოჰყავს დამაჯერებელი არგუმენტები
არასრულფასოვნად აყალიბებს თემას, მიზანს, პრობლემატიკას
მხოლოდ დახმარების საშუალებით შეუძლია რამდენადმე მიუახლოვდეს თემას
ვერ საზღვრავს კონკრეტულ თემატიკას და პრობლემას
ანალოგიებისა და პარალელების განსაზღვრა
მასალას კარგად იცნობს, შეუძლია ანალოგიებისა და პარალელების შესახებ მსჯელობა და სათანადო დასკვნების გამოტანა
შეუძლია დამოუკიდებლად განსაზღვროს ანალოგიური სიტუაციები
დახმარების შედეგად შეუძლია ამოიცნოს პარალელები
დახმარების შედეგადაც კი არ  შეუძლია ამოიცნოს პარალელები
ტექსტის მხატვრული გააზრება
მსჯელობს ტროპის სახეებზე, არკვევს მათ მხატვრულ ფუნქციას
შეუძლია ძირითად მხატვრულ საშუალებათა იდენტიფიცირება, უჭირს მათი მხატვრული ფუნქციის განსაზღვრა
დახმარების შემდეგ შეუძლია ამოიცნოს ეპითეტი და შედარება
არ იცნობს ტროპის სახეებს
საპრეზენტაციო უნარები
წარმატებით იყენებს არავერბალურ  (ხმის ინტონაცია, ჟესტიკულაცია, მიმიკა)საშუალებებს აუდიტორიასთან კონტაქტის დასამყარებლად
იყენებს არავერბალურ საშუალებებს აუდიტორიასთან კონტაქტის დასამყარებლად
მეტნაკლებად ახერხებს აუდიტორიასთან კონტაქტის დამყარებას
ვერ ახერხებს აუდიტორიასთან კონტაქტის დამყარებას
წინადადების კონსტრუირება
მეტყველებს გამართულად, აქვს მდიდარი ლექსიკა ;შემოქმედებითად იყენებს ენობრივ-გამომსახველობით საშუალებებს
მეტყველებს გამართულად; იცავს მართლმეტყველების წესებს; მსჯელობის დროს იშვიათად, მაგრამ მაინც უშვებს შეცდომებს
მეტნაკლებად გამართულად საუბრობს; იცავს მართლმეტყველების ელემენტარულ წესებს
არ იცავს მართლმეტყველების წესებს; უჭირს გამართულად საუბარი


ჯგუფური მუშაობის შეფასების რუბრიკა
შეფასების კრიტერიუმები
9-10
7-8
6-7
1-4
ჯგუფში წევრების ჩართულობა
ჯგუფის ყველა წევრი ჩართულია მუშაობაში, ყველა თანაბრად ინაწილებს პასუხისმგებლობას
ჯგუფის ყველა წევრი ჩართულია მუშაობაში, თუმცა ყველა თანაბრად არ ინაწილებს პასუხისმგებლობას
უმეტესობა ჩართულია ჯგუფის მუშაობაში, დანარჩენები მხოლოდ მსმენელები არიან
მუშაობს მხოლოდ ერთი, დანარჩენები პასიური მსმენელები არიან
თანამშრომლობა და კომუნიკაცია
გადანაწილებუ
ლი  აქვთ მოვალეობები, აქვთ ერთმანეთის მოსმენის  უნარი, შეუძლიათ თანამშრომლობა
გადანაწილებული აქვთ მოვალეობებიახერხებენ თანამშრომლობას
განაწილებუ
ლი აქვთ მოვალეობები,თუმცა ყოველთვის ვერ ახერხებენ თანამშრომლობას
არ აქვთ თანამშრომლობის და კომუნიკაციის უნარი
დავალების წერილობით ჩამოყალიბება
  წარმოდგენილი დავალება აზრობრივად, ლოგიკურად და ენობრივად  გამართულია
წარმოდგენილი დავალება აზრობრივად, ლოგიკურად და ენობრივად  გამართულია,თუმცა შეინიშნება ენობრივი ხარვეზები
დავალება სერიოზული ხარვეზებითაა წარმოდგენილი
წარმოდგენილი დავალება გაუმართავია
მოძიებული ინფორმაციის დავალებასთან შესაბამისობა
 მოძიებული ინფორმაცია სრულად შეესაბამება დავალებას
 მოძიებული ინფორმაცია  შეესაბამება დავალებას
 მოძიებული ინფორმაცია რამდენადმე შეესაბამება დავალებას
 მოძიებული ინფორმაცია არ შეესაბამება დავალებას
დროის ლიმიტი
სრულად იცავენ დროის ლიმიტს
 იცავენ დროის ლიმიტს
უჭირთ დროის ლიმიტის დაცვა
არ  იცავენ დროის ლიმიტს


                                 
                    თხზულების შეფასების რუბრიკა (საშინაო დავალება)


3
2
1
0
1
დავალების ადეკვატური გაგება

დავალება ადეკვატურადაა გაგებული სამივე მითითების მიხედვით
დავალების პირობა 3-ში ნაწილობრივ
არის გაგებული

პირობა მთლიანობაში არადეკვატურადაა გაგებული
2
ლოგიკური თანმიმდევრობა,
თხრობა, აბზაცი


დაცულია ტექსტში ლოგიკა, თანმიმდევრობა, მაგრამ  აბზაცი არასწორადაა გაგებული
ნაშრომი ორგანიზებული არ არის,
 თანმიმდევრობა დარღვეულია, აბზაცები არ არის გამოყოფილი
3
მსჯელობის დასაბუთება
(არგუმენტი)
მსჯელობა სამივე მითითებით დამაჯერებელია და არგუმენტები
გამყარებულია შესაბამისი მაგალითებით
მსჯელობა მთლიანობაში
დასაბუთებულია,
თუმცა
არგუმენტები არასაკმარისია.
მსჯელობა ზოგადია. არგუმენტის მოხმობისას დაშვებულია უზუსტობა
მსჯელობა სამივე მითითებით
დასაბუთებულია ან/მხოლოდ პერიფრაზია
4
მართლწერა
(პუნქტუაცია, სინტაქსი,
სტილისტური ხარვეზი, მორფოლოგია-ორთოგრაფია)
ნაშრომში
არ არის დაშვებული
4-ზე მეტი შეცდომა
არ არის
 დაშვებული
7-ზე მეტი
შეცდომა
არ არის დაშვებული
10-ზე მეტი
შეცდომა
დაშვებული ა 10-ზე მეტი შეცდომა

სქემა 1
დავალება: მასწავლებელი მოსწავლეებს სთავაზობს კოგნიტური სქემის შევსებას ვაჟა-ფშაველას პოემა  ,,ალუდა ქეთელაურისა“ და  ოთარ ჭილაძის ლექსის ,,ადამიანი გაზეთის სვეტში“ მიხედვით.

ტექსტები
მოვლენა
მოვლენის მიზეზი 
შედეგი
,,ალუდა ქეთელაური“
ქისტებისა და ხევსურების დაპირისპირება
რელიგიური განსხვავებულობა
ალუდას ფერიცვალება და ამბოხი
,,ადამიანი გაზეთის სვეტში“
ამერიკელი ჯარისკაცებისა და პანამელი პატრიოტების დაპირისპირება
ძლიერნი ძალადობენ სუსტებზე, რომელთაც სამშობლო უყვართ
კრუს ხიმენესის ფერიცვალება და მსხვეპლშეწირვა.

სქემა 3
დავალება:  მასწავლებელი მოსწავლეებს ავალებს მხატვრული   ტექსტების  მიხედვით  შეავსონ  ქვემოთ  მოცემული  სქემა 
მოვლენათა ჯაჭვი:
ტექსტები
მოვლენა #1 
მოვლენა #2 
მოვლენა #3 
მოვლენა #4
შედეგი
,,ალუდა ქეთელაური“
ქისტებს უპირისპირდება ალუდა
ორთაბრძოლის დროს იწყება პიროვნების დაბადება
ჭეშმარიტების საკუთარ თავში დამნახავი ალუდა ცდილობს, სხებიც აზიაროს მას. იწყება ამბოხი
ერთადერთი მინდია ხვდება ალუდას სიმართლეს.
 მსხვერპლად შეწირული
ალუდა
ადამიანი გაზეთის სვეტში“
კრუს ხიმენესი უარს ამბობს პანამელ პატრიოტებთან დაპირისპირებაზე.
პანამელ პატრიოტებთან დაპირისპირებაზე უარის თქმით იწყება კრუს ხიმენესის ფერიცვალება.
კრუს ხიმენესი გაღებული მსხვერპლით ცდილობს გახდეს ხიდი ,,დამსჯელებსა და დასასჯელებს შორის გადებული“
ტექსტი საყოველთაო კათარზისის მოწოდებით მთავრდება
მსხვერპლად შეწირული კრუს ხიმენესი




  აკ.წერეთელი    „თორნიკე ერისთავი“( კარი I)   
გაკვეთილის თემა
   .წერეთელი - „თორნიკე ერისთავი
        I კარი (ტექსტზე მუშაობა)
სწავლებისსაფეხური და კლასი
     საბაზო საფეხური  
 VII კლასი

საგანი,მასწავლებელი
ქართული ენა და ლიტერატურა
      მარინა ნოზაძე
მოსწავლეთა რაოდენობა
     27 მოსწავლე
ანსაკუთრებული მიდგომების საჭიროების მქონე მოსწავლეთა რაოდენობა
პეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლე კლასში არარის
გაკვეთილის სასწავლო მიზნები
ააზრებული კითხვისა და ანალიზის, მარტივი კვლევითი უნარების განვითარება. მოსწავლეები გამოთქვამენ ვარაუდებს ნაწარმოების პირველ კარში გამოყვანილი  პერსონაჟებისა და მათი ისტორიულობის შესახებ. შეეცდებიან, ახსნან, რის თქმა სურდა მწერელს ისტორიულ ამბის გადმოცემით.
























ეროვნული სასწავლო გეგმით განსაზღვრული მისაღწევი შედეგი/ინდიკატორები

II.1. მოსწავლეს შეუძლია უცნობი ინფორმაციის შემცველი ტექსტების მოსმენა და ზეპირი ინფორმაციის წარმოდგენა აუდიტორიის წინაშე.
* ისმენს ჩუმად, ჩაინიშნავს ძირითად ფაქტებსა და დებულებებს, საკუთარ დამოკიდებულებას გამოხატავს არავერბალური ხერხებით: ყურადღებიანი მზერით, თავის დაქნევით, ღიმილით და სხვ.;
* მოსმენის შემდეგ სვამს ადეკვატურ კითხვებს.
* ამოიცნობს მთავარ აზრს მოსმენილი ინფორმაციიდან.
* წარმოადგენს ინფორმაციას ჯგუფში მიღებული გადაწყვეტილების შესახებ კონკრეტულ საკითხთან დაკავშირებით და ყვება, როგორ მივიდნენ ამ გადაწყვეტილებამდე;
VII. 7 . მოსწავლეს შეუძლია  სხვადასხვა სახის მხატვრული და არამხატვრული ტექსტების გააზრება-გაანალიზება, მათ მიმართ საკუთარი დამოკიდებულების გამოხატვა და ახსნა.
* კითხულობს მხატვრულ და არამხატვრულ ტექსტებს სხვადასხვა მიზნით (შესწავლის, ესთეტიკური სიამოვნების მიღების, გარკვეული ინფორმაციის მოძიების, გამოხმაურების, შეფასების);
* საუბრობს იმის შესახებ, რაზე დააფიქრა წაკითხულმა; რა იყო ტექსტში მისთვის ნაცნობი და გასაგები; რა - უცნობი და გაუგებარი;
* ამოკრებს ინფორმაციას დიფერენცირებულად და აჯგუფებს მას სხვადასხვა ნიშნის მიხედვით;
* ალაგებს ტექსტში გადმოცემულ ამბავს, ფაქტებსა და მოვლენებს ქრონოლოგიური თუ სხვა ნიშნის მიხედვით;
VII. 9. მოსწავლეს შეუძლია ტექსტის გაანალიზება სტრუქტურული და ენობრივი მახასიათებლების მიხედვით.
 ამოიცნობს და განმარტავს, როგორ ქმნის ავტორი განწყობას ნაწარმოებში;განმარტავს, რა იქცევს მკითხველის ყურადღებას;
* ამოიცნობს და განმარტავს პერსონაჟთა სახეების შექმნის ზოგიერთ ხერხს (მაგ., ავტორისეულ დახასიათებას, მეტყველებას, პორტრეტს, ინტერიერს და სხვ.);
* ამოიცნობს მხატვრულ სახეებს (გაპიროვნებას, შედარებას, მეტაფორას) და განმარტავს მათს ფუნქციას ტექსტში;
* განმარტავს, სად იწყება და სად მთავრდება სიუჟეტის განვითარების საფეხურები.





თანმიმდევრობა    (აქტივობა და დრო)
. კლასის ორგანიზება -    2 წთ.
   მოსწავლეებს გავაცნობ გაკვეთილის თემას და   შეფასების რუბრიკებს
2. პრეზენტაცია ისტ-ის გამოყენებით  -  4 წთ.
    მოსწავლეებს წარვუდგენ პრეზენტაციას ისტ-ის გამოყენებით: X საუკუნის საქართველო და თორნიკე ერისთავი.(იხილეთ დანართი #4)
3. მინილექცია - 3 წთ.
     მოკლედ ვისაუბრებ XIX საუკუნის საქართველოს საზოგადოებრივ-პოლიტიკურ მდგომარეობაზე.აგრეთვე ბერების ცხოვრებაზე.
4.საკლასო დავალება - 12 წთ.
   მოსწავლეებს ვთხოვ იმუშაონ მცირე ჯგუფებად. თითოეულ ჯგუფს სამუშაოდ ვაძლევ ტექსტის განსაზღვრულ მონაკვეთს თანდართული კითხვებითა და ცხრილით. (იხ. დანართი #1) მათ ევალებათ წაიკითხონ ტექსტი, უპასუხონ კითხვებს და ცხრილის სახით წარმოადგინონ, დასახელებული პერსონაჟებიდან რომელია ისტორიული პირი და ვინ შეიძლება იყოს გამოგონილი.
     I ჯგუფი - შესავალი, პირველი კარის I თავი.
 1. როგორი პოემაა „ თორნიკე ერისთავი?“
2. რომელი სიტყვებიდან ჩანს, რომ პოემა წარსულში მომხდარს ეძღვნება?
3. საქართველოს ისტორიის რომელ პერიოდს ეძღვნება პოემა.
4. როგორ ახასიათებს ავტორი ქართული ნადიმის ტრადიციას და რას ამბობს ამ კუთხით აწმყოში არსებული ჩვევის შესახებ?
5. რას მიიჩნევს ავტორი საქართველოს ძლიერების ორ უმთავრეს მიზეზად?
    II ჯგუფი - პირველი კარის  II და  III თავი.
1. რა მიზეზი  ჰქონდათ ქართველებს მხიარულებისა?
2. რას ამბობს მეფე ერთი კაცის განსჯისა და რას - სამსჯავროს შესახებ?
3.დარბაზობაზე პირველ ბრალმდებლად ვინ გამოვიდა?
4. რაში დასდეს ბრალი თორნიკე ერისთავს?
5.აღწერეთ თორნიკე ერისთავის პორტრეტი!
6. გადმოეცით ეპიზოდი, თორნიკე სამსჯავროს წინაშე!
7. რატომ გადაწყვიტა თორნიკემ  საერო სამსახურზე ხელის აღება?
    III ჯგუფი - პირველი კარის IV და V თავი
1.საქართველოს წარსულზე საუბრისას რას უსვამს ხაზს მხედართმთავარი, როგორ მოახერხა ქართველობამ, განსაცდელისთვის დაეღწია თავი?
2. რა მნიშვნელობას იძენს თორნიკე ერისთავის სიტყვები XIX საუკუნის გადასახედიდან?
3. რას ახასიათებს თორნიკე ერისთავი თავის წინამორბედ მხედართმთავარს?
4. რა არგუმენტით ასაბუთებს მხედართმთავარი საკუთარ გადაწყვეტილებას?
5. რა შეგიძლიათ თქვათ, პოემის მიხედვით, სიტყვის ძალაზე?
   IV ჯგუფი - პირველი კარის  VI და VII თავი
1.რომელ მონასტერში მოღვაწეობდა იოანე ათონელი, ვინ იყო ამ მონასტრის წინამძღოლი?
2. აღწერეთ წმინდა მთაზე მდებარე ათანასის ლავრა, როგორ გვიხატავს ავტორი პეიზაჟს ამ ეპიზოდში?
3. რა არის განსაკუთრებით თვალშისაცემი ბუნების აღწერისას?
4. იოანეს შესახებ პოეტი წერს: „მაგრამ გული-კი ისევე უღელავს ხოლმე ვნებითა. - რა არის, პოემის მიხედვით, იოანეს ღელვის მიზეზი?
5. საკლასო დავალების პრეზენტაცია - 20 წთ.
    ჯგუფები თანმიმდევრობით წარმოადგენენ ნაშრომებს კლასის წინაშე.
6. გონებრივი იერიში - 2 წთ.
    თქვენი აზრით,რატომ აღწერს აკაკი წერეთელი XIX  საუკუნეში   X საუკუნის ამბებს?
7. შეფასება და საშინაო დავალება  - 2 წთ.
    მოსწავლეებს ვაფასებ წინასწარ წარდგენილი რუბრიკების მიხედვით. მოსწავლეები უნდა გაეცნონ სახელმძღვანელოში მოცემულ ნაწყვეტებს იოანესა და ექვთიმეს ცხოვრებიდან, მოძებნონ მათი შესაბამისი ეპიზოდები პოემაში და შეავსონ ცხრილი. (იხ. სახელმძღვანელო .პოემის ბოლოს) 

შეფასება
საკლასო დავალების პრეზენტაცია    -    განმსაზღვრელი შეფასება
პრეზენტაციისათვის მომზადებული რუბრიკის მიხედვით (იხ.დანართი #2)
ჯგუფური სამუშაო                -             გამნავითარებელი შეფასება
შეფასდება კვლევის, ანალიზისა და თანამშრომლობის უნარი დაკვირვებით, წინასწარ მომზადებული ჰოლისტური სქემის მიხედვით(იხ. დანართი #3)

საკლასო მენეჯმენტი - საგანმანათლებლო რესურსები
კომპიუტერი, პროექტორი.ვ.როდონაია-  ქართული ენა და ლიტერატურა  VII კლასი;
ფორმატები ცხრილებით, მარკერები, ფურცლები კითხვარებით.


 დანართი #1
სამუშაო ცხრილების ნიმუში
პერსონაჟი
ისტორიული პირია, რადგან
 ...
ამოგონილი პერსონაჟია, რადგან...
















დანართი #3
ჰოლისტური შეფასების სქემა ჯგუფში მუშაობისათვის

კრიტერიუმი
ყოველთვის
ხშირად
იშვიათად
კომენტარი
მოსწავლე იყენებს კითხვის მიზნის შესაბამის სტრატეგიებს




მოსწავლე აქტიურად არის ჩართული ჯგუფის მუშაობაში




მოსწავლე თანამშრომლობს ჯგუფის წევრებთან




მოსწავლე იცავს ეთიკუნორმებს ჯგუფშიმუშაობისას





გიორგი ლეონიძე "მარიტა"


გაკვეთილის   მთავარი თემა
ბრბოს ფსიქოლოგია სამი მოთხრობის მიხედვით . ლეონიძისმარიტა’’,მიხ. ჯავახიშვილისეშმაკის ქვა’’
ინტეგრირებული საგნები,
მასწავლებლის /ების
სახელი, გვარი


ქართული ენა და ლიტერატურა

მარინა ნოზაძე
სწავლების საფეხური
VIII კლასი
მოსწავლეთა პროფილი
18
გაკვეთილისმნიშვნელობა /აქტუალობა
მოსწავლეებს გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი.კვლევაძიებისა და ურთიერთთანამშრომლობის უნარი.უკეთესად გამოიყენებენ ინტერნეტს.
გაკვეთილისმნიშვნელობა /აქტუალობა


მოსწავლეებს გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი.კვლევაძიებისა და ურთიერთთანამშრომლობის უნარი.უკეთესად გამოიყენებენ ინტერნეტს.
ეროვნული სასწავლო გეგმით განსაზღვრულიმოთხოვნებ  /სტანდარტებ 
1ქართ.VIII.1. მოსწავლე ისმენს მსჯელობას კონკრეტულ საკითხებზე და წარმოადგენს საკუთარ თვალსაზრისს აუდიტორიის წინაშე.
2.ქართVIII.3. მოსწავლე ამოიცნობს და იყენებს მსჯელობის ძირითად ენობრივ მახასიათებლებს
3.ქართ.VIII.10.წერილობით გადმოსცემს  საკუთარ  თვალსაზრისს, მსჯელობს კონნკრეტულ საკითხებზე სათანადო არგუმენტების მოხმობით
3.ქართ.VIII.13.მოსწავლე მიმართავს წერის სტრდეგიებს ნაწერის ეფექტური ორგანიზებისათვის.

წინასწარი   ცოდნა
იციან ტექსტი ,თვალყურს ადევნებენ გმირის მოქმედებას  და აკეთებენ სათანადო დასკვნებს,შეუძლიათ ტექსტის ენობრივი ანალიზი  და  სხვადასხვა  ნაწარმოებებიდან მსგავსი თემების ურთიერთდაკავშირება და შედარება
















გაკვეთილისმსვლელობა /საკლასო მენეჯმენტი

აქტივობები;
მასწავლებლის შესავალი სიტყვა გაკვეთილს ვიწყებ კითხვით რა არის  ბრბოს ფსიქოლოგია გუსტავ  ლე  ბონის წიგნისბრბო’’მიხედვით?(სახელმძღვანელო
დან უკვე იციან ინფორმაცია ლე ბონის შესახებ) ვსაუბრობ თემაზე თუ  როგორ
განიხილავენ ქართველი მწერლები  ბრბოს ფსიქოლოგიას და ვიწყებ გაკვეთილს ტექსტებზე  დაყრდნობით .
კლასს ვყოფ ჯგუფებად  და თითოეულ ჯგუფს ვავალებ  კომპიუტერში წინასწარ გამზადებული სქემები და ტაბულები.
შეადგინინ  ასოციაციური რუკა"
მარიტასა, სოფიოსა, . ციციკორე
სამუშოს შესრულების შემდეგ ვისმენ თითოეული ჯგუფის პრეზენტაციას და
ვავალებ ,დააკვირდნენ ბრბოს თვისებებსა და გმირების პორტრეტებს შედარე
ბისა და შეპირისპირების საფუძველზე  გააკეთონ  სათანადო დასკვნები    
  საშინაო  წერითი დავალება:ესე
საზოგადოებას მიაჩნია .რომ ბრბოს წინააღმდეგ პიროვნება განწირულია"

შეფასების საგანი დაპროცედურები
ვიყენებ ჯგუფური შეფასების რუბრიკებს და თვითშეფასების სქემას (შეავსებენ კომპიუტერებში) ჯგუფურ მუშაბაში
სასწავლო მასალა და ტექნიკური რესურსები
სახელმძღვანელო, სამი კომპიუთერი, ტაბულები.


















































































ალექსანდრე ყაზბეგი    “ ხევისბერი გოჩა

გაკვეთილის მთავარი თემა
ალექსანდრე ყაზბეგი,,ხევისბერი გოჩა’’ტექსტზე მუშაობა
სწავლების საფეხური
XI კლასი,საშუალო საფეხური
მოსწავლეთა რაოდენობა
24
საგანი.მასწავლებელი
ქართული ენა და ლიტერატურა,
მარინა ნოზაძე
გაკვეთილის მნიშვნელობა/აქტუალობა

როგორ შემოდის გოჩა ნაწარმოებში, როგორც ხევისბერი.
ონისეს განცდები და მამა-შვილის საუბარი.  
რატომ არ არიან შვილები მშობლებთან გულახდილი.

გაკვეთილის მიზნები და შედეგები
ქართ. XI. 4. მოსწავლეს შეუძლია ზეპირი კომუნიკაციის სტრატეგიების გამოყენება საჯარო გამოსვლის მომზადების დროს.  
ქართ. XI. 8. მოსწავლეს შეუძლია კითხვის ეფექტური სტრატეგიების არჩევა და გამოყენება.

წინასწარი ცოდნა
     მოსწავლეს უნდა შეეძლოს წაკითხული ტექსტის შინაარსზე დაყრდნობით პარალელებისა და შედარებების გაკეთება
შეფასების საგანი და პროცედურები
    მასწავლებლის დაკვირვება მოსწავლეთა აქტივობასა და ქცევაზე.
·     მასწავლებლის დაკვირვება მუშაობის პროცესზე.

სასწავლო მასალა და ტექნიკური რესურსები

სახელმძღვანელოკომპიუტერი.პროექტორი.საპრეზენტაციო ფაილი.

გაკვეთილის მსვლელობა/საკლასო
მენეჯმენტი


         A
ფაზა[გამოწვევა]
  რამდენიმე მოსწავლეს წავაკითხებ დავალებად მიცემულ 7–12 თავების  გეგმას. ტექსტის გასააზრებლად და მოსწავლეთა მეტყველების განვითარების  მიზნით კლასიდან რამდენიმე მოსწავლეს მოვაყოლებ მნიშვნელოვან პასაჟებს ტექსტიდან.კერძოდ:როგორ შემოდის გოჩა ნაწარმოებში,როგორ ახასიათებს მას მწერალი;ონისეს განცდები;მამა-სვილის საუბარი.
 ამის შემდეგ ვუჩვენებ საპრეზენტაციო ფაილს ,    ,ხევისბერიგოჩა ''                                                                   ·                     
 B  ფაზა[შინაარსის რეალიზება.]  
   კლასში ვამუშავებ სახელმძღვანელოში მოცემულ 7–12 თავების შესაბამის კითხვარს:როგორ ხასიათდებიან პერსონაჯები მოცემული მონაკვეთის მიხედვით,რას ანიჭებს მწერალი უპირატესობა:პირდაპირ დახასიათებას თუ მოქმედებაში ავლენს მათ თვისებებს;იკვეთება თუ არა პორტრეტში გმირის ხასიათი და .
.C ფაზა (გამთლიანება)
შემდეგ  ვსვამ კითხვებს:რომელ ნაწარმოებში შეხვდით შვილისაგან მშობლისთვის თავისი სიყვარულის დამალვის ეპიზოდებს?(პასუხი:,,ოთარაანთ ქვრივი“);როგორ არის გადმოცემული შვილებისა და მშობლის განცდები ამ ორ ტექსტში(მოსწავლეებს შეუძლიათ მოძებნონ სახელმძღვანელოში ,,ოთარაანთ ქვრივიდამ’’ შესაბამისი ეპიზოდი და გადაიკითხონ.
შემდეგ შეკვეკითხები მოსწავლეებს:რომელ ტექსტშია ეს განცდები უფრო მძაფრად აღწერილი და რა არის ამის მიზეზი?
შესაზლოა გაკვეთილზე დისკუსიაც გაიმართოს თემაზე:რატომ არ არიან შვილები მშობლებთან გულახდილები,რატომ არ უზიარებენ მათ თავიანთგანცდებს

შეფასება
   შემდეგ მოხდება მოსწავლეთა შეფასება და მიეცემათ წასაკითხად მოთხრობის 13–19 თავები,ხოლო დავალებად ამ თავების გეგმა.
ზემოთ აღნიშნილიდან გამომდინარე (ვგულისხმობ დისკუსიას)შესაძლოა დასაწერად მივცე ესეუნდა იყვნენ თუ არა შვილები მშობლებთან გილახდილები

                                            აკაკი წერეთელისგამზრდელი“-გეგმა











გაკვეთილის თემა
აკაკი წერეთლის პოემაგამზრდელი
სწავლების საფეხური/კლასი
საგნის დასახელება

საშუალო საფეხური, მე-11 კლასი
ქართული ენა და ლიტერატურა
მარინე ნოზაძე

მოსწავლეთა რაოდენობა
15 მოსწავლე
სპეციალური საჭიროების მქონე  მოსწავლე
არ მყავს





აქტივობის მიზნები და
მისაღწევი შედეგები
Ø  გაანალიზებენ პოემა გამზრდელს მაში ასახული ინფორმაციის, თემების, იდეებისა და პრობლემატიკის თვალსაზრისით;
Ø  გაანალიზებენ პოემის პერსონაჟთა ხასიათის თავისებურებებს;
Ø  განიხილავენ ძიძიშვილობის/მორდუობისა და სტუმართ-მასპინძლობის ტრადიციას;
Ø  განმარტავენ მწერლისეულ შედარებას,მეტაფორას;
Ø  გაიუმჯობესებენ კრიტიკული და შემოქმედებითი აზროვნების უნარს;





ეროვნული სასწავლო გეგმით განსაზღვრული მისაღწევი შედეგებიიდიკატორები
ქართ. XI. 1. მოსწავლეს შეუძლია საჯარო მოხსენებისწარმოდგენა (ზეპირი გამოსვლა)  კონკრეტული აუდიტორიის წინაშე კონკრეტული მიზნით.
ქართ. XI. 2. მოსწავლეს შეუძლია საჯარო გამოსვლების მოსმენა და კრიტიკულად შეფასება.
ქართ. XI. 5. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა ეპოქის ტექსტებისგაანალიზება მათში ასახული ინფორმაციისთემებისიდეებისადა პრობლემატიკის თვალსაზრისით.
ქართ  XI.7.აანალიზებს მხატვრული ნაწარმოების ენობრივ საშუალებებს(შედარება,მეტაფორა,ეპითეტი)
ქართ. XI. 10. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა სახის ესეს დაწერა.
                                                                            


მოსწავლეების წინასწარი ცოდნა


    მოსწავლეები ფლობენ ინფორმაციას აკაკი წერეთლის ცხოვრება-მოღვაწეობის შესახებ. იცნობენ მის პოემებს, ლექსებსა და მოთხრობებს. შესაბამისად, მისი შემოქმედების მთავარ მოტივებს;
მოსწავლეები განარჩევენ ტროპის სახეებს.










გაკვეთილის მსვლელობა
            A.   გამოწვევის ფაზა
       აქტოვობა 1: კლასის ორგანიზება.  (2 წთ.)
აქტივობა 2:  შესავალი სიტყვა. მოსწავლეებს განწყობას ვუქმნი პოემა გამზრდელის შინაარსობრივი და იდეური მხარეების გასახსენებლად.
1.როგორ წარმოგვიდგინა ავტორმა ბათუ.
2. რა მიზნით ესტუმრა საფარ-ბეგი ბათუს.
3.რა რეაქცია ჰქონდა ბათუს,როდესაც საფარბეგის მისვლის მიზეზი გაიგო.
4.როგორ გაგვაცნო ავტორმა საფარბეგი.
5. რატომ კისრულობს ბათუ საფარბეგის დავალების შესრულებას.თქვენ როგორ მოიქცეოდით მსგავს სიტუაციაში?
6.რა გსმენიათ ძიძისშვილობის შესახებ
7. რით დასრულდა ბათუსა და საფარ-ბეგის შეხვედრა?
8.რა გახდა დაძაბულობის მიზეზი?
9.რატომ არ მოკლა ბათუმ საფარ-ბეგი?
10.ვინ არის ჰაჯი-უსუბი,რით გამოირჩევა ეს პიროვნება(3წთ.)
აქტივობა 3მოსწავლეთა უშუალო მონაწილეობით დაფაზე თეზისებად ჩამოვწერ განსახილველ თემებს (იგულისხმება პოემა გამზრდელის მთავარი თემები - სიყვარული-ორგვარი სიყვარული, ღირსება და მოვალეობა), რითაც მოსწავლეებს ერთგვარად ვაცნობ ჩასატარებელი გაკვეთილის გეგმას. (3-5 წთ.)
        B.  სიღმისეული წვდომის ფაზა
აქტივობა 4: ფრონტალური შეკითხვების დასმით მოსწავლეებს ყურადღებას ვამახვილებინებ პოემაში აღწერილიორგვარი სიყვარულის შესახებ. (5- წთ.)
კითხვები:
1.რით არის გამოჩეული ბათუსა და ნაზიბროლას სიყვარული?
3.გაიხსენეთ რას ადარებს ავტორი ბათუსა და ნაზიბროლას გრძნობას?
3.     შეიძლება თუ არა ვუწოდოთ საფარ-ბეგისა და ზია-ხანუმის ურთიერთდამოკიდებულებას სიყვარული?რატომ?
აქტივობა 5: პოემის უმთავრესი თემების (ღირსება, სიყვარული,მოვალეობა) ჯეროვანი გააზრებისთვის ვიყენებ ჯგუფურ მუშაობას. კერძოდ, მოსწავლეებს ვყოფ 3 ჯგუფად (ჯგუფის წევრთა რაოდენობა 4 ან 5), ვურიგებ წინასწარმომზადებულ ფურცლებს, რომლებზეც თითოეული ჯგუფისთვის განკუთვნილი  თემაა წარმოდგენილი; (5წთ.)
ჯგუფი 1: გაიხსენეთ ბათუსა და ნაზიბროლას, აგრეთვე, ბათუსა და სფარ-ბეგის  საუბარი თავსდამტყდარი განსაცდელის შემდეგ. იმსჯელეთ ბათუს პიროვნებაზე დასახელებული ეპიზოდების მიხედვით.ბათუს სულგრძელობა (იგულისხმება საფარ-ბეგის დანდობა) დააკავშირეთ სტუმარ-მასპინძლობისა და ძიძიშვილობის ტრადიციასთან;
ბედნიერება და განსაცდელი.
ჯგუფი 2: იმსჯელეთ საფარ-ბეგის საქციელის მოტივებზე. გააზრებული თუ უნებლიე შეცდომა.
ცოდვა და სინდისი.
ჯგუფი 3:იმსჯელეთ ჰაჯი-უსუბის საქციელზე. კერძოდ, აღმზრდელის თვითმკვლელობა - მიუტევებელი ცოდვა თუ ღირსების აღდგენა?
აქტივობა 6: მოსწავლეებს ვაძლევ საშუალებას წარმოადგინონ ჯგუფური მუშაობის შედეგები.(10-15წთ.)
                  დისკუსია
 „მაგრამ მარტო წვრთნა რას უზამს თუ ბუნებამც არ უშველა? ‘’
,, სასიკვდილო მე ვარ მხოლოდ  რომ კაცად ვერ გამიზრდიხარ!‘’
(5-7წთ)

              C.რეფლექსიის ფაზა
აქტივობა 7 : ვიყენებ სტრატეგია 3.2.1. მოსწავლეებს ვურიგებ ფურცლებს და ვთხოვ დაწერონ: 3 რამ, რასაც შეცვლიდნენ; 2 რამ, რაზეც უფრო მეტი უნდათ გაიგონ; 1 რამ, რაც არასოდეს დაავიწყდებათ. (2-3 წთ.)
აქტივობა 8 თავს ვუყრი, ვაჯამებ განხილულ მასალას. (3 წთ.)
აქტივობა 9 : საშინაო დავალება (2-3წთ.)
ესე: საზოგადოება  ფიქრობს,რომ მოზარდის აღზრდისას დასჯა უფრო  მნიშვნელოვანია   თუ ლოიალობა.


დროის  განაწილება


გაკვეთილის ორგანიზება: 2 წთ.
გაკვეთილის მსვლელობა:35 წთ
შეჯამება:3 წთ
შეფასება: 5 წთ
 რესურსები

ქართული ენა და ლიტერატურა, მე-11 კლასი.
დაფა, ცარცი, ფერადი ფურცლებიკალმები.პროექტორი,კომპიუტერი

შეფასება

შეფასების რუბრიკები:საგაკვეთილო პროცესში ჩართულობა.
პრეზენტაცია.დისკუსია































































































                        გაკვეთილის     რეფლექსია
კლასი--- მესამე  საფეხური.Xiკლასი
საგანი-- ქართული  ენა დ ალიტერატურა- მარინე ნოზაძე.
გაკვეთილის  თემა:   აკაკი წერეთლის „გამზრდელი“-იდეურ მხატვრული ანალიზი
მიზანი:   გაანალიზებენ პოემა გამზრდელს მაში ასახული ინფორმაციისთემებისიდეებისა და პრობლემატიკის თვალსაზრისით;
Ø  გაანალიზებენ პოემის პერსონაჟთა ხასიათისა და  თავისებურებებს;
Ø  განიხილავენ ძიძიშვილობის/მორდუობისა და სტუმართ-მასპინძლობის ტრადიციას;
Ø  განმარტავენ მწერლისეულ შედარებას,მეტაფორას;
Ø  გაიუმჯობესებენ კრიტიკული და შემოქმედებითი აზროვნების უნარს;
სტანდარტთან  შესაბამისობაზეპირმეტყველება : ქართ. XI. 1. მოსწავლეს შეუძლია საჯარო მოხსენებისწარმოდგენა (ზეპირი გამოსვლა)  კონკრეტული აუდიტორიის წინაშე კონკრეტული მიზნით.
ქართ. XI. 2. მოსწავლეს შეუძლია საჯარო გამოსვლების მოსმენა და კრიტიკულად შეფასება.
ქართ. XI. 5. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა ეპოქის ტექსტებისგაანალიზება მათში ასახული ინფორმაციისთემებისიდეებისადა პრობლემატიკის თვალსაზრისით.
ქართ  XI.7.აანალიზებს მხატვრული ნაწარმოების ენობრივ საშუალებებს(შედარება,მეტაფორა,ეპითეტი)
ქართ. XI. 10. მოსწავლეს შეუძლია სხვადასხვა სახის ესეს დაწერა.
   წინარეცოდნა:   მოსწავლეები ფლობენ ინფორმაციას აკაკი წერეთლის ცხოვრება-მოღვაწეობის შესახებიცნობენ მის პოემებსლექსებსა და მოთხრობებსშესაბამისადმისი შემოქმედების მთავარ მოტივებს;
განსაკუთრებული უნარები  მოსწავლეებს უნდა ვასწავლო საკუთარი ინტერესების გამოკვეთის უნარ-ჩვევების გამომუშავებასხვადასხვა ტიპის აუდიტორიის წინაშე საკუთარი ნაშრომის წარდგენის.საკუთარი მოსაზრების დაცვა და სხვისი აზრის პატივისცემა.მოსწავლეებში ჯგუფური მუშაობის ,ურთიერთთანამშრომლობისკომუნიკაციისკვლევითი  და შემოქმედებითი უნარ-ჩვევების  გამომუშავებააგრეთვე დისკუსიის კორექტულად  წარმართვა
.
სწავლების სტრატეგიებიკითხვა-პასუხი.ჯგუფური მუშაობა.დისკუსია,სტრატეგია 3.2.1.
გაკვეთილის  მსვლელობა:  კლასის ორგანიზების  შემდეგ მოსწავლეებს გავაცანი გაკვეთილის თემა, მიზანი და შფასების რუბრიკა
მოსწავლეების განწყობისა და მოტივაციის  შექმნის მიზნით დავუსვი  ფრონტალურიკითხვები  პოემა გამზრდელის შინაარსობრივი და იდეური მხარეების გასახსენებლად.
1.როგორ წარმოგვიდგინა ავტორმა ბათუ.
2. რა მიზნით ესტუმრა საფარ-ბეგი ბათუს.
3.რა რეაქცია ჰქონდა ბათუს,როდესაც საფარბეგის მისვლის მიზეზი გაიგო.
4.როგორ გაგვაცნო ავტორმა საფარბეგი.
5. რატომ კისრულობს ბათუ საფარბეგის დავალების შესრულებას.თქვენ როგორ მოიქცეოდით მსგავს სიტუაციაში?
6.რა გსმენიათ ძიძისშვილობის შესახებ
7. რით დასრულდა ბათუსა და საფარ-ბეგის შეხვედრა?
8.რა გახდა დაძაბულობის მიზეზი?
9.რატომ არ მოკლა ბათუმ საფარ-ბეგი?
10.ვინ არის ჰაჯი-უსუბი,რით გამოირჩევა ეს პიროვნება.
   მოსწავლეთა უშუალო მონაწილეობით დაფაზე  გავაკეთე ასოციაციური რუკა- ჩამოვწერე განსახილველი თემები (იგულისხმება პოემა გამზრდელის მთავარი თემები - სიყვარული-ორგვარი სიყვარულიღირსება და მოვალეობა), რითაც მოსწავლეებს ერთგვარად გავაცანი  გაკვეთილის გეგმა ანუ  ის ძირითადი პრობლემები,რაზეც უნდა გაემახვილებიათ ყურადღება. ფრონტალური  კითხვების დასმით მოსწავლეებს ყურადღება   გავამახვილებინე  პოემაში აღწერილი  სიყვარულისა და„ორგვარი სიყვარულის შესახებ.
1.რით არის გამოჩეული ბათუსა და ნაზიბროლას სიყვარული?
3.გაიხსენეთ რას ადარებს ავტორი ბათუსა და ნაზიბროლას გრძნობას?
3.     შეიძლება თუ არა ვუწოდოთ საფარ-ბეგისა და ზია-ხანუმის ურთიერთდამოკიდებულებას სიყვარული?რატომ?
  პოემის უმთავრესი თემების (ღირსება, სიყვარული,მოვალეობაჯეროვანი გააზრებისთვის ვიყენებ ჯგუფურ მუშაობასკერძოდმოსწავლეები  დავყე 3 ჯგუფად (ჯგუფის წევრთა რაოდენობა 4 - 5), დავურიგე წინასწარ მომზადებული ბარათებირომლებზეც თითოეული ჯგუფისთვის განკუთვნილი  თემა იყო წარმოდგენილი; (ბარათები გადმობრუნებული იყო,მოსწავლეებმა   რა თქმა უნდა არ იცოდნენ რა საკითხი შეხვდებოდათ)
ჯგუფი 1გაიხსენეთ ბათუსა და ნაზიბროლასაგრეთვებათუსა და სფარ-ბეგის  საუბარი თავსდამტყდარი განსაცდელის შემდეგიმსჯელეთ ბათუს პიროვნებაზე დასახელებული ეპიზოდების მიხედვით.ბათუს სულგრძელობა (იგულისხმება საფარ-ბეგის დანდობადააკავშირეთ სტუმარ-მასპინძლობისა და ძიძიშვილობის ტრადიციასთან;   ბედნიერება და განსაცდელი.
ჯგუფი 2იმსჯელეთ საფარ-ბეგის საქციელის მოტივებზეგააზრებული თუ უნებლიე შეცდომა.    ცოდვა და სინდისი.
ჯგუფი 3:იმსჯელეთ ჰაჯი-უსუბის საქციელზეკერძოდაღმზრდელის თვითმკვლელობა - მიუტევებელი ცოდვა თუ ღირსების აღდგენა?
დროის ამოწურვის შემდეგ ჯგუფებმა წარმაოადგინეს დავალება.უპრობლემოდ აირჩიეს პრეზენტატორი. მათ დავალება ამომწურავად წარმოადგინეს.
ამის შემდეგ გაიმართა დისკუსია:„მაგრამ  მარტო წვრთნა რას უზამს თუ ბუნებამც არ უშველა? ‘’
,, სასიკვდილო მე ვარ მხოლოდ  რომ კაცად ვერ გამიზრდიხარ!‘
     გამოვიყენე სტრატეგია 3.2.1. მოსწავლეებმა ზეპირად გასცეს პასუხი . (რომელიც ვაჩვენე პროექტორზე)
რამრასაც შეცვლიდნენ;
რამრაზეც უფრო მეტი უნდათ გაიგონ;
რამრაც არასოდეს დაავიწყდებათ..
შევაჯამე  გაკვეთილი.საშინაო დავალებად მივეცი    ესესაზოგადოება  ფიქრობს,რომ მოზარდის აღზრდისას დასჯა უფრო  მნიშვნელოვანია   თუ  ლოიალობა?
მოსწავლეთა შეფასება -მონიტორზე წარმოვადგე შეფასების სქემა.თითოეული მოსწავლისათვის უფრო თვალსაჩინო ყო.ასევე დავურთე კომენტარებიც    და მივეცი ინსტრუქცია რაზეც უნდა გაამახვილონ ყურადღება მომავალში.მადლობა გადავუხადე მოსწავლეებს საინტერესო გაკვეთილის ჩატარების გამო.
გაკვეთილის შედეგი: მივაღწიე გეგმით განსაზღვრულ შედეგს,მოსწავლეებმა  შეძლეს ცოდნის  გამოყენება,,მსჯელობისას იყენებდნენ ტექსტიდან ციტატებს,
მოსწავლეები აქტიურად ჩაერთენ საგაკვეთილო პროცესში.მათ  განუვითარდათ არგუმენტირებული და კონტრარგუმენტირებული მსჯელობის,პრობლემის გამოკვეთისა და გადაჭრის უნარი,სხვისი აზრის მოსმენა და პატივისცემა.დისკუსიის ეფექტურად წარმართვის უნარი.

  მოსწავლეებს მოეწონათ ჯგუფური მუშაობა, განსაკუთრებით დისკუსია,როდესაც მათ მოუხდათ  საკუთარი აზრის წარმოჩენის საშუალება.

Комментариев нет:

Отправить комментарий